2016: advertising, pitches, resultaten & slapeloze papa-nachten

Als ik het nalees krijg ik al een opstoot: Kwartaalmeetings, jaarplannen, familiefeesten, nieuwjaarsdrinks, goede voornemens, boekjaren sluiten. Het begin van het jaar lijkt zichzelf voorbij te lopen en ik doe mee.

Nochthans had ik mezelf verplicht even stil te staan én had mezelf verplicht weer te schrijven. Bij deze dus: twee vliegen in een klap, want alles wat je nodig hebt is een verhaal én iemand om het aan te vertellen. Bedankt aan jou dus.

Dit is wat ik me werkgewijs herinner van 2016:

De Magie & de Mathematiek: Mortier

2016 was het jaar van Mortierbrigade, of toch het eerste volledige boekjaar dat ik meedraaide met de sympathieke bende. Mid 2015 startte onze samenwerking. Toen behaalden we succes op de pitches voor Lotto, Kia social & Campina social.

Mortierbrigade-team2016 was de start van mortier ‘social’ & ‘measure’ trajecten. Bovendien werd de poot Digital Manufacture – waar ik startte in 2015 -uitgediept. Met dank aan een hoop vers talent (Jonas, Arnor, Pieter, Jeroen,..) krijgt dat beest een volledig eigen aard binnen de totaalaanpak.

Die aanpak werd fijngesteld door Evert & Vincent & vertaald naar een hoop teamwork & pitches, met successen op ING, Canvas, NIKO, Lampiris & Barry Callebaut (en een persoonlijk pitch-succesgehalte op 100% #vanitymetrics).

Het was een dynamisch jaar. Een jaar van contrasten en oplossingen. De creatieve ‘strijd tegen middelmaat’ was al in het oude DNA en wou niemand kwijt, de mix met digitale richting & meetpunten was relatief nieuw. Persoonlijk genoot ik van de clash tussen paradigma’s, met het balanceren in het spanningsveld tussen verleiden en overtuigen, verzinnen en dirigeren, innoveren en verbeteren.

Confrontatie is de beste weg voorwaarts en ondertussen is de transformatie ingezet. In 2017 wordt deze uitgediept met vacatures >

Een eigen huis, een plek onder de led-lampen

Naast de creatieve mayhem kon ik ook nog wat van ‘losgeslagen wild met visie’ doen, puur werk op vlak van langetermijn digitale strategie. Ik heb dat nodig. Mijn overtuiging, die heeft dat nodig (ik geloof dat marketing-uitgaven relevanter én waardevoller worden dankzij inzichten uit digitale media).

Mijn overtuiging heeft ook bewijsmateriaal & een dak nodig. In 2014 ben ik het bewijsmateriaal gaan zoeken als zelfstandige. Vanaf had ik onder eigen dak een eigen bureau, sinds 2016 is dat ook echt gemeubileerd. Van daaruit zag ik het bewijsmateriaal groeien.

Eigen-kantoor

Er is natuurlijk meer nodig dan een bureau en een idee. Ik mocht in de vorige jaren aansluiten bij een hoop teams. Het leverde een hoop menselijke momenten, herinneringen en bijhorende quotes à la:

Heel mijn lichaam zegt nee, maar ik weet dat het ‘ja’ is. Dus we gaan!

Het is dan ook mooi om in één jaar (2016) twee oude strategieën & wat theorie in een nieuw levenslicht te zien.

De theorie in het wild: Reli, AB & Like my like

  • Reli vakantiehuizen verfijnden hun propositie. Schrapten huizen buiten Zuid-Frankrijk, zochten extra mooie huizen die beter aansloten bij hun sterkte en hun doelpubliek, terwijl ook de marketing, website & brand-design daaraan werden geupdatet. De samenwerking met Reli, Blimp (dev) en Skinn (Design) leverde een jaar met verhoogde loyaliteit, conversie & verkoop tegen verlaagde mediakost. Zoals hoort.
  • AB Unbound Updateten hun werking. De buitenwereld zag dat aan hun website, social media & inspiratiesessies. Van dichtbij zag je dit aan projecten met ruimere scope, een uitgebreid netwerk aan partners, nieuwe gezichten op de vloer en coachings voor de vaste waarden. Het gezonde strategische werk dat dit bureau al langer meenam had nu digitale poten & productie.
  • Like my like auteur Hannes Coudenys gaf me een podium in zijn boek (het hoofdstuk campagneplanning), wat een mooi tastbare uiting was van de stof uit de lezingen voor hogeschool Gent & Arteveldehogeschool. Het boek staat mooi achter mijn bureau (voor wanneer ook ik ga vloggen) & compenseert bijna dat ik dit jaar geen tijd vond om zelf lessen te geven…

Als ik zo terugkijkt dan moet ik toegeven dat er niet alleen uitdagingen voor me liggen, maar dat ik soms ook ferm tevreden mag zijn met de kansen die alle partners boden (sinds ThomasCook & Wijs). Ik kan enkel de betrokken partijen bedanken en iedereen aanraden: Ga de projecten eens bekijken in het echt. Het spreekt voor hen.

De allerbelangrijkste trofee: Vaderschap

Het grootste, mooiste, moeilijkste en meest uitputtende traject dit jaar? Waarschijnlijk mijn vaderschap (misschien mede dankzij de combo met de rest).

Baby-ella

Dit jaar werd bijna elke werkdag gestart en beëindigd met een bezoek aan de crèche. Dat is een luxe. Een luxe die werd afgewisseld met dagen waarop ik om 3u ‘s nachts, na de fles, begon te werken.

Hopelijk kan mijn omgeving me later aan deze herinneringen herinneren – mijn madam, familie & alle gezellige partners die het hebben meegemaakt (of me meer zagen dan mijn kapper). Ik heb namelijk wat slaap gemist én dat lijkt zicht uit te werken op je geheugen. Geen idee of dit een langetermijn effect heeft.

Enige vaders met ervaring in de zaal? Tips?

Het was me een boterham… Is er nog hesp?

Ik denk dat ik voor 2017 vooral ga proberen minder nieuwigheden op te starten, maar focus leg op het stroomlijnen & uitdiepen van mijn processen, tools & expertnetwerk. Dat past in mijn persoonlijk missie (Impact, leergierigheid & levenskwaliteit). Dat zal goed zijn.

Wat zijn jouw voornemens?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *