We zijn er bijna. Vandaag is de dag dat dit hoofdstuk afloopt. De dag dat ik Macbook en iPhone inlever, de werkdag die eindigt met bakken bier en blikjes Ice Tea. Vanavond worden collega’s kennissen/vrienden en morgen gebeurt het omgekeerde op een andere werkplaats.

Context van een onvergetelijk parcours

Netlash-bSeen werd wijsMijn ‘Wijs’-avontuur startte in mei vorig jaar, nadat de Online marketeers verhuisden naar De Muide, waar het fusiebedrijf Netlash-bSeen ontstond. Het was de start van een nieuw verhaal voor iedereen aanwezig.
Een fusie van bedrijven is niet enkel een optelsom van het personeel, het is een mutatie van DNA, een lange periode aan verandering die de renaissance van een visie/cultuur inluidt.
In een anderhalf jaar tijd zag ik managers, structuren en werkwijzes evolueren. Het was een periode waaraan ik mocht deelnemen in al zijn facetten. Het is een periode die zich vandaag steeds meer voltrekt in een nieuwe werkende structuur, waar ik met plezier aan heb bijgedragen.

 

Wijs in de achteruitkijkspiegel

Bij afscheid moet je steeds wat spijt hebben, anders was het niet goed òf ben je te lang gebleven. Spijt heb ik, op een goede manier. Het was een privilege om in de keuken van dit geïntegreerde bedrijf te werken.
In mijn achteruitkijkspiegel fonkelen de pitches die ik met Thomas deed voor De Lijn en Delta Lloyd bank; De samenwerking met Sven, Daan en Rien, waarbij we interne vakgebieden, opleidingstrajecten en werkwijzes hebben gestroomlijnd; De dynamiek van een bedrijf vol leergierige mensen; De upsells van conversie naar marketingtrajecten; De clashes tussen SEO’ers en UX’ers. De digitale strategie voor StuBru en de samenwerking met Team Thunderbirds waren een kers op de overvolle taart.
De dynamiek van alle nieuwe collega’s met stijle leercurves bovenop de inspiratie die je krijgt door te werken met gepassioneerde vakmensen als Bram, Xavier, Maikel, Dieter, Hannes, Stephen, Filip,…. – dat zijn dingen die je niet compenseert met enkel een beter loon. Het was de reden dat headhunters steeds bot vingen.

 Bloed kruipt waar het niet gaan kan

De cultuur die Dirk en Bart creëren in hun bedrijf heeft vele kanten, één belangrijk aspect van werken bij Wijs bestaat erin dat je je visie uit te dragen als een echte wijsneus. Op dat vlak was ik al goed gevormd, het werken bij Wijs heeft dit verder aangescherpt.
Mijn passage bij Thomas Cook leerde me reeds dat geïntegreerd werken betere producten levert, zeker wanneer je geëngageerde werknemers kan inzetten op elke schakel van het proces. Die werknemers heeft Wijs. Dat dit proces moet aansluiten bij de juiste businessdoelstellingen en aanpak is logisch, het was ook de reden dat ik strateeg werd bij Wijs. Ik realiseerde echter dat de overstap naar efficiënt online en digitaal communiceren, als bedrijf, ook inhoudt dat je digitaal werkt als bedrijf. Dat is een noodzakelijke uitdaging voor de bedrijven van morgen én dat is niet iets wat een extern bedrijf voor je kan doen. Mijn strategieën dreigen impact te hebben op de interne werking, als logische keuze na dergelijk inzicht. Dit gaat verder dan je online aanwezigheid uitbouwen, dit gaat om je bedrijf laten groeien in een digitale wereld. Het sluit aan bij wat ik met Wijs deed, het was niet hetzelfde.

Terugstappen om verder te springen

Toen Mathieu, van Invisible Puppy me een job voorstelde waren we in essentie reeds akkoord over de nood die het bedrijf moest invullen – Je zit niet wekelijks samen aan bars zonder gedachtegoed uit te wisselen.
Dat ik een volwassen bedrijf vol goede collega’s, groeiende efficiëntie en enkele van mijn betere concepten achterlaat, om te  herbeginnen, dat was een grotere drempel. Doorheen mijn prille carrière is het echter een thema geweest. Bij Thomas Cook was ik verantwoordelijk voor interne evangelisatie en zat ik in het innovation team, bij Wijs was ik functieverantwoordelijke, domeinverantwoordelijke en teamleader. Beide organisaties gingen door een enorme ‘renaissance’ met een nieuwe uitdaging. Het is geen onbekend terrein én het is evenzeer een horde die ik wil nemen voor mezelf…

 En ‘Poef’…

De afgelopen maanden rondde ik af, met grote focus op kennisdeling en strategie, afgelopen weekend kuiste ik mijn computer en smartphone uit, deze week leverde ik mijn laatste strategieën op & vanavond sluit ik af met een drink.
Morgen ga ik weer aan de slag met digitale opportuniteiten / problemen van bedrijven, maar iets anders én een paar straten verder. Het einde van een dynamische rit, waar ik Bart, Dirk, Marnik & Stefan voor dank.  Vandaag is het zo ver.

 

Maar nu kijk ik vooral uit naar de drink van deze avond.

 

 

Related Posts

3 Comments

  1. Ilse says:

    Bedankt Koen voor je grote inzet, positivisme en gedrevenheid. We zullen je typische lach nog lang horen naklinken. Veel succes!

  2. Yves says:

    Alvast succes koen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *