Niet het symptoom, maar de ziekte

Ik ben te laat, maar het kon anders zijn:

Timing-is-lostToen ik een maand en een half geleden de discussie met Xavier voerde was ik ruim op tijd. Zelfs toen ik bij Sven mijn frustraties uitte was ik nog op tijd.

Toen Tom mij een artikel over ‘kwaliteitspers‘ stuurde was ik misschien aan de ideale timing voorbijgegaan. Nu iedereen zijn mening heeft gevormd is het te laat. Het is een symptoom van mijn situatie (en ik heb getuigen).

Waarom ik niet schrijf over newsmonkey.

Ik heb geen probleem met het concept ‘social news‘. Ik juich elke initiatief toe. Dat media zichzelf moet heruitvinden is duidelijk.
Ik zag de laatste maanden quasi wekelijks fusies, ontslagen en faillisementen in print-land. De nood voor een waardig digitaal media-initiatief bestaat en het publiek bestaat er ook voor – zie het aantal Belgische bezoekers aan BuzzFeed volgens Sam Feys .

 

Ik wil het wel hebben over iets gerelateerd: Het heeft te maken met het feit dat niet elke consultant met een maatpak goed is in zijn werk, zoals niet elk bedrijf met referenties weet wat ze doen, terwijl elke ambitieus ‘entrepeneur’ een maatpak en referenties wilt.

Neem niet de symptomen maar de ziekte aub.

NIet symptoom maar ziekte

Ik ben nu bijna 5 maand zelfstandig en had het geluk van direct een hoop klanten te hebben.
De conclusie is: ‘Het is druk’. Daarom ben ik laat met blogs. Dat garandeert echter niet dat jij, als jij ook geen blogs schrijft, evenveel werk zal hebben.

Newsmonkey zal het misschien niet zo gezien hebben, maar de kunst van content aggregeren en verpakken – zodat het optimaal inspeelt op de spontane prikkels van de vluchtige lezers – dàt zit niet enkel in een formule. Dat is een savoire-faire met vele facetten.

Ze zijn niet ziek, enkel wat gek.

Het is veelzeggend dat NewsMonkey gimmick-gewijs voor crowdfunding ging, het ligt in dezelfde straat als de LOL, WTF OMG buttons onderaan de content.

Omdat we het niet ‘snappen’ doen we maar van ‘best case copy’. We kopiëren businessmodellen en geven titels als ‘conversation manager’ aan onze receptioniste, maar missen de inhoud, omdat we er niet klaar voor zijn. We willen wel, en daar begint het.

Soms moet je wat gek zijn om echt ziek succesvol te worden.

Achter elk succesverhaal zit een deel ‘ritueel’. Het ritueel van iemand die ergens goed in wilt zijn. Iemand die zijn job creëert omdat het hem/haar van nature ligt. Een job waarvoor hij/zij intrinsiek gemotiveerd is, een passie waardoor iemand willens nillens produceert.

Als je enige jaren goedbedoeld overuren aaneenrijgt omdat je elke dag meer wilt weten, betere projecten wilt opleveren en sterker wilt zijn dan gisteren… Dan kan jouw blog morgen misschien de NewsMonkey zijn zoals zij hem zagen.

Hopelijk bieden initiatieven als Newsmonkey de kans op nodige ervaring aan iemand die later een grote madam/mijnheer wordt in het mediawereldje. Ik zal ze er dankbaar voor zijn. Wilt niet zeggen dat je ondertussen alle symptomen moet kopiëren want eerlijk gezegd.. Olé is Leo maar Newsmonkey is geen buzzfeed, en dat smaakt iedereen.

Zo zie ik het. Hoe zie jij het?

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *