Dag luitjes,

Ik schrijf jullie één week na mijn laatste Wijs-dag, op de eerste dag dat ik Wijs als klant heb bij invisible puppy. Vandaag mag ik samen met Bart en Tom een strategie gaan presenteren. Wat een mooie dag is deze.

Ik spreek Chinees, Jargoniaans, soms over persona

ChineesVandaag bezoeken we een droomklant, één die geen website hoeft, één die geen regie-quota’s vooropstelt. Een klant die enkel wilt dat zijn ‘klanten’ de tools krijgen om bij hem te blijven.
Natuurlijk zal hij wél nood hebben aan regie en sites. De ommekeer naar een duurzaam web, met gebruikers, staat echter centraal. Dat is uitzonderlijk én je hebt daar als consultant wel deugd aan.

Dat wilt zeggen dat ik een strategie uitschreef die ervoor zorgt dat mensen die info verspreiden/zoeken, rond relevante thema’s, grote kans hebben om hen straks tegen te komen. Digitale broodkruimels. Ze liggen tot 4 stappen ver van de merkbeleving.
Dat wilt zeggen dat de kans hoog is, als je hen tegenkomt, dat je ook functionaliteit tegenkomt die linken met jou info. Iets wat jou verder helpt… Bij jouw relevante noden.
Dat wilt zeggen dat we de ‘klant’ in die mate hebben onderzocht, dat we hem tegemoet komen in noden in plaats van een leukheid te gaan adverteren naar deze mensen toe.

Voorlopig klinkt dit allemaal logisch. Dat hoop ik dan toch.Toch is dit voor velen noodzakelijk ‘chinees’. Iets wat ik vloeiend spreek en met enige moeite vertaal.

Laat mij je voorstellen aan de Persona? Pull? Chinees

Het aantal misverstanden van marketeers die de online communicatie route opgaan – begrijpbaar. Daar moeten we eerlijk in zijn. Het is een andere school met andere grondbeginselen. De kunst van klanten tegemoet te komen vanuit hun noden / uw product is iets nieuws – het lijkt enkel aan de oppervlakte op de oude vorm. Daar kunnen zij niets aan doen. Enkel de eindklant kan beslissen wie hij daarvoor inhuurt.
Het verschil ligt sterk aan de basis van alles. Je hebt niet één kort moment met het gemiddelde van een doelgroep. Je hebt engagements-opportuniteiten met een veelheid aan mensen die op een paar verschillende manieren omgaan met je product. Die mensen bereik je niet met oude ideeën in nieuwe media.
Online is nochthans een geniaal medium voor storytelling, maar dat moet dan wel je vak zijn. Zeker nu online eigenlijk digitaal werd en ook uw smartphones & mobieltjes volop meedoen.

Dus daarom al die persona blogjes deze week?

Als het beter moet worden, dan moeten we de gebruiker snappen + de technieken daarvoovoor. Omdat het mij allemaal nauw aan het hart ligt liet ik mijn ex-werkgever nog enige blogs na. Een inleiding tot de materie van persona’s.

Bovenstaande blogs tellen als een introductie tot het begrijpen van persona’s en het impact dat dit kan hebben. Daarmee heb je nog geen redactionele kalenders, actieplanning of brand story. Het geeft je wel het nodige kader daarvoor.

Interessante lectuur daarrond kan zijn:

Tot slot – let the games begin

Online kan je in een beleving gezogen worden, daar tegenover voelt klassieke advertising zeer generiek. Doordat mensen zelf hun conversaties/mediagebruik starten, moet je hen tegemoet komen in plaats van bereiken.
Daarom gebruiken we graag persona’s in tijden van Pull. Is dat Chinees? Ik kan tolken.

 

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *